Noldi Hilka i świadectwa ludobójstwa w Gwiezdnych Górach (Pegunungan Bintang)

Każdy naród ma prawo do życia, tak więc ja – Noldi Hilka – walczę o wyzwolenie Papui Zachodniej. W związku z tym w sercu mam tylko jedno słowo: Wolna Papua!

Urodziłem się w Górach Gwiezdnych w Papui Zachodniej we wsi Salasatu, gdzie wychowywałem się u boku ojca i matki Tani, w rodzinie prostej i skromnej. Kiedy byłem mały bałem się Indonezyjczyków, szczególnie żołnierzy i policji ponieważ Rząd Republiki Indonezji (RI) przeprowadzał w tamtym czasie operację DOM w Gwiezdnych Górach – w związku z tymi działaniami  było wiele ofiar w obrębie naszej społeczności.

hilka-4

Później bałem się oddziałów Om-Om ponieważ w mojej rodzinie było wielu członków TPN-OPM, którzy sprzeciwiali się rządom Indonezji. Wielu spośród nich było uchodźcami w Papui Nowej Gwinei (PNG). Gdziekolwiek byłem w mojej ojczyźnie spotykałem się z żarem papuaskiego nacjonalizmu i wolą oporu wobec ucisku jakie przyniósł ze sobą kolonizator, a w szczególności wobec indonezyjskiej armii (TNI), która dokonywała zabójstw i gwałtów na naszych ludziach. Ponadto cały czas byłem członkiem grupy dowodzonej przez Karela Uropulina. Generał Papulus Kaladana i jego opór wobec TNI stał się symbolem progresu i ekspansji w ramach naszego ruchu. W tym ruchu oporu (w naszym regionie) wyróżniamy podział pomiędzy dwoma obszarami: północnym i południowym. W regionie południowym działał generał Karel Uropulin, a generał Papulus Kaladana w regionie północnym. W miejscu gdzie się urodziłem było bardzo wiele napaści i ofiar, zwłaszcza we wsi Okhika, Meliputi, Kiwirok, Okbibab i Bakam. Mieliśmy też biura OPM wzdłuż Sepiku w Wewak (PNG).

W tym czasie poznałem zło TNI i zacząłem działać przeciw NKRI. Kiedy wstąpiłem do szkoły w poziomie SMA, zacząłem też uczęszczać na wykłady (prawdopodobnie tajne – przy.R.Sz) dotyczące niesprawiedliwości i fałszowania przeszłości w naszym kraju. Wkrótce powziąłem decyzję, że opuszczam szkołę. Zdecydowałem się na poświecenie życia walce o niepodległość mojej ojczyzny na drodze pokojowej. W roku 2007 opuściłem Uniwersytet Negeri Manado (UNIMA) przyłączywszy się do exodusu młodzieży papuaskiej z Jawy i Bali, która powróciła do Papui Zachodniej by nadać kształt rozwijającemu się ruchowi Komitetu Narodowego Papui Zachodniej.

hilka-1

Zostałem przewodniczącym i koordynatorem KNPB Gwiezdnych Gór. Pracowałem tez dla OPM oraz Parlamentu Gór Gwiezdnych. Ostatecznie zbudowałem w Gwiezdnych Górach oddziały partyzanckie, jak również pracowałem dla przewodniczącego KNPB Victora Yeimo, który przybył do Gwiezdnych Gór i wsi Okhika. Wraz z Victorem Yeimo przyleciał też Augus Kosay, przewodniczący Badan Pengurus KNPB (Agencji Nadzoru-Opieki KNPB).

Wtedy powstały zdjęcia i filmy jakie wysłałem do Rafała Szymborskiego: https://www.youtube.com/watch?v=gX5PNdilwhs

Przestępstwa Indonezji

Moje pierwsze doświadczenia z działaniami TNI były związane z zabójstwem człowieka o imieniu Mangabi Hiktaop, ale nie pamiętam w którym to było roku. Żołnierze oskarżali go o przynależność do OPM. Kiedy zatrzymali go, kazali mu kopać na cmentarzu grób, następnie zabili go i wrzucili tam jego ciało. To samo spotkało też jego syna – Marinusa Hiktaopa. Byli to ludzie nieustraszeni, zdecydowanie broniący swej godności i walczący przeciw Indonezji do samej śmierci. Do dziś nie mają nagrobka i dokładnie nie wiadomo gdzie są pochowani. W tym też czasie doświadczyłem na własnej skórze prześladowań takich jak zabijanie świń, palenie domów, zaskakujących napaści, arbitralnych aresztowań, jak również ucieczek do Papui Nowej Gwinei ludzi z naszej społeczności.

Zabójstwo Heapa Kauwenga

Heap Kauweng został oskarżony przez indonezyjską administrację, że należy do OPM i to stało się impulsem do aresztowania i torturowania jego osoby. Obłupano go żywcem ze skóry i wyłupano mu oczy. Gdy zmarł wrzucono go do stawu. Okoliczna ludność znalazła jego ciało i zrobiła mu nagrobek.  W latach 1980-1990 TNI realizowała operację DOM podczas której wiele ognisk rodzinnych zostało wybitych co do nogi! W odpowiedzi na to TPN-OPM atakowało TNI za pomocą tradycyjnej broni, czyli łuków i strzał. Wobec tej samoobrony TNI stosowało broń maszynową i ta przewaga technologiczna była przejawem wielkiego okrucieństwa. Papulus Kaladana dowodzący oddziałem 40 osób zaczął przygotowywać działania odwetowe. W jednej z napaści na TNI zdobył 7 karabinów M-16. W związku z tym starciem władze Indonezji wysłały do Gwiezdnych Gór duże oddziały wojska. Rozpoczęła się straszliwa walka.

Grupa Obronna TPN-OPM – „Gwiazda Sepiku” istnieje do dziś pod zmienioną nazwą KODAP – NGALUM KUMPEL Pegunungan Bintang.

Generał Paulus Kaladana w wyniku wielkich strat poddał się Indonezji, która dzięki temu łatwo się go pozbyła. Zabrali go do Dżakarty i tam zabili w 2014 roku odsyłając jego zwłoki – pod zmienionym imieniem Okapi Enos Walwolambin – do wsi Halaman w Gwiezdnych Górach. Potem generałem najwyższym OPM został Goliath Tabuni podtrzymujący swoje przywództwo do dnia dzisiejszego!

hilka-2

Moje osobiste doświadczenia z okrucieństwem TNI uświadomiły mi, że to co się dzieje to nie jest nasza wina! To Indonezja uwłacza naszej godności paląc nasze domy i organizując egzekucje i pościgi. Wiele takich wydarzeń miało miejsce we wsi Kiwirok.

Dnia 18 czerwca 1978 roku dowódca DANKOWIP – pan Daniel Oktiben Tepko podniosł flagę Morning Star (Bintang Fajar). To było na boisku do piłki nożnej we wsi Kiwirok, gdzie zgromadziła się cała nasza społeczność. Kiedy flaga zawisła na końcu masztu jednostka TNI 631 okazała, że nie będzie tego tolerować. Zabito 4 osoby, a inni podczas ucieczki zbiegli do lasu.

Oto lista ofiar:

Teen Baki Taplo

Apim Yap Wimuop

Okmupki Kahipmobin

Yan Kahipka

Zabójstwo Gidi Agape

17 kwietnia 1994 jednostka 711 TNI ARIFIN zabiła mężczyznę o imieniu Yusak Mangabi Taplo. Oskarżyli go, że dowodzi grupą OPM o nazwie AGAPE KIWI (Gidi). Pan Roniel Taplo był głównodowodzącym batalionu Yentalipki i był porwany przez jednostkę TNI 732 w czwartek w południe w Gwiezdnych Górach. Szedł wówczas z kolegami z Kiwi na bazar w Kiwirok. Po południu Roniel wraz ze swoimi współtowarzyszami podjął decyzję o powrocie do wsi, a wtedy jednostka TNI 732 i grupa wspomagająca TBO poprosili go by wstawił się na posterunek TNI.

Inne jednostki wspomagające jednostkę 732 (AK i UE) ponowiły to żądanie wobec Roniela, ale on się nie zgodził i próbował wycofać w kierunku domu. W ten dzień rodzina czekała aż do nocy, lecz on nie wracał. W następny dzień szukali go przyjaciele i sąsiedzi, nie wiedząc co się z nim stało. Po tygodniu ktoś powiedział, że został porwany przez jednostkę 732, a potem obdarty ze skóry, poćwiartowany, jego mięso zostało oddzielone od kości, a jego zwłoki następnie zbiorczo włożono do worka. Worek ten został zrzucony z helikoptera do dżungli pomiędzy Kiwirok a Sepikiem.

Hepakau Weng Taplo 

W tym miejscu chciałbym opisać o błędzie członka OPM z północnego Kiwirok w Gwiezdnych Górach w miejscowości Asua. W tym czasie Heapkau Weng był zawsze w dobrej komitywie ze wszystkimi walczącymi w OPM i z mieszkańcami wiosek. Gdziekolwiek zawitał przynosił ze sobą ideę wolnej Papui, rozprzestrzeniał ją i propagował, aż do momentu gdy napotkał ludzi, którzy nie popierali hasła samostanowienia. Postępując jak zdrajcy donieśli o wszystkim na policji. Raport z ich zeznań obciążający Hepakaua Wenga Taplo trafił na ręce Rumkela, członka KORAMIL. Ten to zadecydował by powiadomić patrol policji jadący z Kiwirok do Asua. W Asua policja aresztowała go, kazała kopać grób, zabiła i pogrzebała.

hilka-3

Starszna operacja TNI miala miejsce we wschodnim Kiwirok  w pobliżu granicy Indonezji z Papuą Nową Gwineą. 30 pażdziernika  1974 roku Yan Mamoribo – obywatel Kiwirok, pochodzący z Biak, dowodził oddziałami wojska w Okyop i Ngapo. Dowiedział się, że jest tu grupa OPM, ale jej członkowie rozpierzchli się podczas tej operacji, toteż zmuszony był ją ścigać i zlikwidować. W prowadzonych przez niego działaniach zginęło 58 osób, w tym wiele dzieci w wieku 5-10 lat.

Okbalam  Uopka 

Był aresztowany  3 maja 1974 roku w domu matki w Kiwirok. Członkowie jednostki 751 TNI kuli go i cięli bagnetami i wsadzali igłę w oczy. Następnie kazali mu śpiewać piosenkę o kopaniu grobu jak to było w wypadku Hepakau Wenga Taplo zabitego przez Rumkiela w Asua.

Marinus Kakoldi Taplo

Był jednym z najlepszych przedstawicieli naszego ruchu oporu w latach 1990-tych w Kiwirok. Był bardzo popularny i rozpoznawalny w społeczności Kiwirok. Miał olbrzymi wpływ na ten obszar. Jego działalność zwróciła uwagę TNI i została uznana za niebezpieczną. W 1993 roku jednostka TNI Yonif 712 próbowała go schwytać po raz pierwszy, ale wymknął się i skrył w Akbad w Zachodnim Kiwirok. W 1995 roku żołnierze z tej samej jednostki wojskowej we współpracy z ABRI ponownie przypuścły atak na jego osobę – zamordowali go, ciało jego zakopując w nieznanym miejscu.

**************************************

Powyższy tekst powstał na podstawie osobistego, pisemnego świadectwa Noldiego Hilki

Autor streszczenia i przekład tekstu: Rafał Szymborski

****************************************************

Ten wpis został opublikowany w kategorii Artykuły i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

